Zoznam článkov od 1 do 20 (z 29) >>

Pridajte sa do našej skupiny na Facebooku a využite najrýchlejšie skialpové správy z Vysokých Tatier a ďalších slovenských hôr.

Východné Slovensko

Pieniny a poľská strana na horskom bicykli

07.11.2016
 Pieninský narodný park ponuka zaujímavé a pekné MTB trasy najmä na poľskej strane. Stačí vyraziť z Červeného kláštora prielomom Dunajca alebo z Lesnice za hranicu  do mesta Szczawnica. Odtiaľ je veľa možností na sever aj východ do pohoria Beskid Sadecki. Zo Szczawnice som pokračoval do dedinky Jaworki a odtiaľ hore na sever popri Czarnej wode, asfaltka sa po pár km zmení na lesnú šotolinu, vystúpa do sedla Przehyba, kde nájdete dobre značené cyklo aj turistické trasy a poľských bikerov. Odtiaľ ostro doprava ľahkou širokou vstevkou na Wielky Rogacz 1132m n...   Celý článok
Na lúkach pod Ruským sedlom nás budí silnejúce vtáčie čvirikanie, ako pribúda svetla a obzor nad pohraničným hrebeňom ružovie. Dnešný posledný deň „expedície“, bude kratší na pochod, ale potom dlhší na cestovanie. Treba sa nám len dostať cez vysťahovanú dedinu Ruské a popod kopec Saganovec do Runiny, na autobus. Komplet po modrej.   Do Ruského schádzame krížom cez serpentíny starej cesty, len škoda, že náučný chodník kopíruje práve tie serpentíny. K niektorým infotabuliam to máme ďalej a zachádzať sa nejako nechce. Isto sú na nich zaují...   Celý článok
Noc v sedle pod Čierťažou: zo spánku nás budí hluk štvorkolky. O chvíľu tíchne len kúsok od nás. Nechápem: to aký pako sa sem teraz trepal? Ráno pozerám a neverím druhý raz: mašina zapichnutá v kroví, vedľa dva spacáky. O chvíľu sa z nich ale vykľujú poľskí pohraničiari. Pobalia sa, povrčia dookola, popýtajú sa kto všetko tu spal a miznú nazad skade prišli, do doliny. Hmmm, divná služba... Zato nás čaká pekný deň, striedavo v tieni lesa a na poloninách s výhľadmi. A čučoriedkami :-) Ideme cez Borsukov vrch, Čelo, Jarabú skalu, Ďurkovec, Pľ...   Celý článok
Autobus nás po 10 hodinách cestovania a prestupovania vyhadzuje na konečnej v Novej Sedlici. Ďalej sa už nedá, sme v najvýchodnejšej obci Slovenska a chystáme sa na najvýchodnejší bod Slovenska, známy „trojhraničný“ Kremenec. A z neho ďalej, tri dni, ale o tom potom :-) Zatiaľ ťapkáme hore dedinou, popri posledných domoch. Nemôže sa každý pochváliť, že „bývam v najvýchodnejšom dome na Slovensku“ :-))) Za infocentrom Národného parku bočíme do lesa a o chvíľu už stúpame – dlhóó a strmóó po čoraz hnusnejších zvážniciach. Naháňa nás b...   Celý článok
Nedeľa ráno v Ždiari: je po „Šelme“ ale nohy slúžia, lebo som sa zas len flákal, tak treba nejako využiť deň. Z telocvične nás aj tak o chvíľu vyženú, tak pre istotu zdrhám, ešte kým organizátori spia. Nech ma nezamestnajú upratovaním  :-) Busom do Tatranskej Javoriny a odtiaľ peši do Kotliny, tiež Tatranskej.   Tak na úvod asfalt spodnou časťou Javorovej doliny až k rázcestiu Pod Muráňom - cestu akurát prerábajú. No kto už len tu potrebuje klásť nový asfalt??? Aha - bude nový bezbariérový chodník (dozvedám sa neskôr z novín). Demagóg...   Celý článok
Je to takmer presne 40 rokov od požiaru, ktorý v júli 1976 zničil v dolnej časti rokliny a na strmých severných svahoch Pirča viac ako 30 hektárov lesa. Pred požiarom bol Kyseľ najnavštevovanejšou roklinou Slovenského Raja, teraz sa Správa NP rozhodla sprístupniť ho alternatívou, ktorá obmedzuje masovosť. Na dĺžke 1470m vybudovala spolu s HZS niekoľko oddelených úsekov ferratového chodníka, dohromady so 430 stúpačkami, 320 metrami istiaceho oceľového lana a 150 konzolami. Jeho trasa po stenách rokliny je vedená tak, aby sa vyhýbala miestam so vzácnou skalnou...   Celý článok
Len tretí raz zaťala pazúr do žuly tatranskej (aj do vápenca ku koncu) a už je z nej taká celebrita, že bolo vypredané dlho pred „predstavením“. No hej, extrémy dnes priťahujú a pribúda aj tých, ktorí si síce na „stovku“ ešte netrúfnu, ale bežné behy v teréne im už nestačia. Lenže pozor, toto nie je beh, ale tancovanie na špičkách po kameňoch. Nielen výkonnosť, ale aj schopnosť sústrediť sa, nezakopnúť, balancovať, mávať rukami a kľučkovať pomedzi turistov rozhoduje. Tá trať jednoducho nedá vydýchnuť ani hlave, ak nerátame okolie Štrb...   Celý článok
Naháňačka medzi dvoma metropolami východu mala napriek lanským supertropickým podmienkam úspech, lebo počet účastníkov (ultras aj štafiet) sa teraz v podstate zdvojnásobil. A hlavne, počasie vyšlo o 200% lepšie. Vlani hádam vrela aj voda v studničkách, teraz pod mrakom, mierny vetrík, teplota o takých 10 stupňov nižšia, párkrát aj jemne pokropilo aby sa neprášilo, čo viac chcieť? Aj sa v takom počasí dobre spalo na intráku, to pridá na pohode pred štartom. Pohode pridal aj „za gambáčik“ pri prezentácii pre každého. Vítať na Šariši spišskou...   Celý článok
Starý Smokovec - Hrebienok - Skalnaté pleso - Chata pri Zelenom plese - Kopské sedlo - Javorina - Lysá poľana - poľana Bialsczanska - polana Rusinowa - Murowaniec - Ľaliové sedlo - zrušenou zelenou značkou do sedla Závory - Kôprova dolina - Tri studničky - magistrálou na Štrbské pleso - Popradské pleso - Ostrva - Sliezsky dom - Starý Smokovec = cca 90km, 4550v.m., z toho 7km asfalt, zvyšok chodníky tatranské...   Bude to už deväť rokov, čo som na Vetromag pridával report Vlada Dudláka, ako spolu s kamarátom Slavom Gleskom dávali pokusy na tejto trase. Vladov ús...   Celý článok
Sedíme vo vlaku, ktorý smeruje z Horehronia do Margecian. Vystupujeme na stanici Telgárt - penzión. Vlak sa stráca v 1239m dlhom tuneli. Chvíľu čakáme, a už ho vidíme prechádzať oblúkovým Telgártskym viaduktom. My pokračujeme pešo po štátnej ceste č.66 smerom k sedlu Besník. Cestou míňame ďalší technický unikát – Chmarošský viadukt s deviatimi kamennými oblúkmi. Dostávame sa do pramennej oblasti Hrona. Prameň je zachytený v drevenej studničke, pri ktorej je altánok. Naberáme vodu do fľaše. Však koľkokrát má človek príležitosť piť čistú vodu...   Celý článok
Tohtoročnú dovolenku som prežil tak trochu výnimočne. V duchu „nie cieľ ťa urobí šťastným, ale cesta“, som šliapal pešo z domu zo Starej Turej na Tatranský Kriváň.   Išiel som cez pohoria, podobne ako František Kele, ktorý ma vlastne k tomuto podujatiu inšpiroval. On štartoval z Bradla od mohyly Miroslava Rastislava Štefánika, ja zo Starej Turej (to aby som bol aspoň trochu originálny). Dobrodružstvo začalo už pol roka pred samotnou cestou, keď som nad mapami plánoval trasu, miesta nocľahov, možnosti doplnenia vody či potravín. Plány som začal spr...   Celý článok
Jediná sprístupnená jaskyňa v Tatrách (a najsevernejšia sprístupnená u nás) sa chváli, že jej infraštruktúra prešla pred sezónou 2015 rekonštrukciou, ktorú ocenia najmä návštevníci počas prehliadky - pri nových pohľadoch do jej nanovo nasvietených zákutí. A všetko LED-svetlá, preto sa vraj menej rias tvorí na stenách. Tak som sa bol presvedčiť, keď už som sa v tých miestach motal počas „ultrašelmovského“ víkendu.   Prístup z hlavnej cesty v Tatranskej Kotline je samozrejme dobre označený – parkovanie za 3,5 groša na deň. Kto chce ušet...   Celý článok

Traverz Belianok

01.09.2015
Noc po „Ultrašelme“ som sa síce v telocvični moc nevyspal, ale keďže som preteky odflákol, ani som rozbitý nebol. A nedeľné ráno v Ždiari ako maľované, treba využiť. Nedostanem sa sem často. Voľba padla na cestu Monkovou dolinou až k Bielemu plesu (nech vidím kade som sa včera mlátil v opačnom smere) a odtiaľ po zelenej okolo chaty Plesnivec do Tatranskej Kotliny (tade som ešte nešiel).   Začal som hneď, ako slnko začalo nahadzovať gýčové omietky na Ždiarsku vidlu a Havrana. V dedine ešte tieň, v doline len čosi nad nulou... Na začiatok tro...   Celý článok
Čo si Vnenky a spol. ušili vlani na seba, stretlo sa s veľkým ohlasom, tak to museli zopakovať. A zlepšiť! Už prostredie, kde sa šelmy preháňajú, má obrovský potenciál pre prilákanie behuchtivých davov - veď vidíme v Alpách, ako to vyzerá pri podobných podujatiach, veď toto nie je cezpoľák cez žihľavu! Výhoda č.1: nebolo treba kompresné podkolienky. A keď preteky navyše zorganizuje niekto, kto vie čo pretekári potrebujú a nemrhá sily a prachy na zbytočnosti, úspech musí prísť! Výhoda č.2: ľahký batoh, lebo na kontrolách je čo treba. Aj chlieb so s...   Celý článok
Urodilo sa nové ultrapodujatie a je dobre, že medzi Prešovom a Košicami. Presnejšie v Šarišskej vrchovine, Čiernej Hore a Volovských vrchoch. Nech sa aj na východe dozvedia, ako sa dá krásne telo zničiť v rámci jedného víkendu. Hneď na úvod treba povedať, že sa páchateľom tejto mierne „nadmierečnej“ stovečky Belovi S. a Marcele R. táto myšlienka aj vďaka počasiu podarila takmer dokonale. Lebo to, čo predpovedal SHMÚ na 8. a 9. august, už fakt prestávala byť sranda: Už provokácia v podobe pozvánok na púštny ultramaratón (v Ománe či kde), ...   Celý článok

Jahňací štít

24.07.2015
Nie je veľa turisticky dostupných štítov tatranských zo slovenskej strany hraníc. Keď si odmyslíme Lomničák, Solisko (lanovkami) a Gerlach (s vodcom), ešte menej - zo šesť? Jahňací je podobne ako Kriváň atraktívnejší tým, že je na konci hrebeňa a ponúka pohľady aj na „iný svet“ - v tomto prípade na vápencové Belianky a široké podhorie. Vzal som ho útokom z Lomnice, zo stanice – smerovníky hovorili približne o 5,5 hodinách, takže sa to dá zmáknuť ako „celodenka“ aj bez auta, parkujúceho nad Matliarmi pri ceste. Do Tatier síce nechodím rád (na...   Celý článok
Málo snehu rovná sa málo (legálnych) možností zašliapať si. Takže v sobotu (pred frontom – v nedeľu má snežiť) som zvolil osvedčenú klasiku: o štvrtej budíček, o piatej vlak, po šiestej bus a o siedmej už hádžem lyže na batoh v ústí doliny. Lyže idú na zem až o dva kiláky vyššie, dôvodov je viac: na pásoch sa síce dá v pohode už od parkoviska, ale jednak nechcem, aby mi zvlhli pásy (dole je nad, hore bude hádam pod nulou), jednak májová víchrica ani tu nezaháľala a na snehu je plno bordelu po ťažbe kalamity. Ale mám aj dosť času, sko...   Celý článok
Ráno na „Všetkých svätých“  je v Prešove jasné a mrazivé, teším sa na žiarivé jesenné farby. Ale zo severu tiahne nejaká sivá vrstva, to nie je dobre. Poznáte to - tenká deka cez polovicu oblohy, akurát tam, kade sa pohybujete. V diaľke síce svieti slnko, vy ste ale just v tieni, aj keď cez mraky nad hlavou presvitajú útržky modrej. Tak aj je, keď vystupujem z autobusu v Terni - zo žiarivých jesenných farieb sa stala jednoliata, aj keď pastelová, masa bez kontrastov. Napriek tomu pohľady do krajiny sú celkom pekné - útržky rannej hmly ostali vzadu ...   Celý článok
Rok 2013 priniesol v sieti turistických značkovaných trás viacero pozitívnych správ v podobe novovyznačených chodníkov, takpovediac po celom Slovensku. Je tomu tak aj v Slovenskom raji. Na jar tohto roku sa značkárom z KST Dobšiná konečne podarilo ukončiť dlhoročný boj s úradmi o zlegalizovanie chodníka na Ondrejisko (1272 m n. m.), kopec považovaný za najvyšší bod v Slovenskom raji. Jeden chodník tu už v minulosti vyznačený bol, no ten museli na podnet úradov značkári zatrieť. K pozitívnej zmene došlo až tento rok, a tak v máji 2013 mohol tamojš...   Celý článok
Prvá októbrová nedeľa je bežcom dobre známa. Ale košických maratónov som sa nabehal do sýtosti, nechce sa mi už kvôli 3 hodinám naháňania obetovať celý víkend. A navyše keď sa ukazuje taká plnofarebná, až jesenne gýčovitá sobota ako teraz.   Je rozhodnuté, najlepší rozklus pred maratónom je celodenná túra :-) Aspoň uvidím čo to so mnou spraví v nedeľu. Bude ďalšia skúsenosť. Chvíľa posedenia nad mapami, zohľadnenie pohybu slnka po oblohe a cestovných poriadkov a plán je jasný: z Bankova po červenej na Kojšovskú hoľu a odtiaľ po modrej...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 29) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.