Zoznam článkov od 1 do 15 (z 44) >>

Východné Slovensko

Branisko: Smrekovica cez Veľkú Skalu

03.09.2018
 Odkedy diaľnica spojila Poprad s Braniskom otvorila nám nové turistické možnosti. Z Popradu to na sedlo Branisko trvá 30 minút. V sedle sa cez týždeň dá pohodlne zaparkovať a na túru vyrážame priamo odtiaľ. V sedle Branisko pri hlavnej ceste je umiestnená kvalitná turistická mapa už s novými trasami. Tentoraz opäť vyrážame smer sedlo Prašivá ale už od začiatku po značke, minule sme si to nechtiac trošku skrátili po hrebeni a lesnej ceste. Už po krátkej chvíli sa klesajúcim chodníčkom dostávame ku prvej prírodnej zaujímavosti dnešného okruhu: Diabl...   Celý článok
Je to najviac na východ vystrčená planina Slovenského krasu, známa predovšetkým vďaka dedine, ktorá jej dala meno a v ktorej je poriadna koncentrácia zaujímavostí (viac v odkaze pod článkom). Jasov je aj jedným z najčastejších východísk smerom na planinu, lebo leží blízko ku Košiciam. Planina má asi 16x10 km a asi 72 km2, je sklonená zo severu na juh a prevažne zalesnená. Nájdu sa ale aj rozľahlé lúky, pripomínajúce solitérmi stromov africkú parkovú savanu – napríklad pod sedlom Železná brána, okolo Ladislavovej vyvieračky, v doline potoka Mig...   Celý článok
  1.septembra 2018 sa uskutoční už 15.ročník tohto jedinečného a obľúbeného podujatia. Tento krát aj ako Majstrovstvá SR v MTB maratóne .  Pre skúsených bikerov je jasné o čo ide...ale čo je vlastne ten „Singletrack“ ?     Je to takzvaný jednostopový lesný chodník , akým sa stretávame väčšinou pri peších túrach. Vä šinou aj takto vznikajú. Peší turisti, poľovníci, cyklisti alebo zvieratá odbočia zo širokej lesnej cesty do lesa ( väčšinou aby si skrátil cestu) a prešlapú tak trávu, les. Stačí ak sa nájde zopár prenasl...   Celý článok
Z titulu extrémne teplého a suchého konca mesiaca júl ostalo zapríčinené, že napriek ojedinelej búrkovej činnosti nastalo extrémne sucho v lesoch v okolí Prešova a Košíc. Bdelí odborníci na úseku lesného hospodárstva, požiarnej ochrany a správy majetku z miestne príslušných úradov a odborov štátnej správy a samosprávy ale zodpovedne vykonávajú svoje pracovné povinnosti aj v čase dovoleniek so zámyslom ochrániť životy a majetok občanov, štátu a samospráv. Treba vysoko oceniť ich iniciatívu, keď aj nad rámec svojich povinností intenzívne ...   Celý článok
Zamagurie - Pieniny  - Lechnica   Priznám sa, keď som uvidel na FB prvé fotky z výstavby trailov na Zamagurí tak ma napadlo, že to nemôže byť pravda - Hoax. Však na FB ich koluje tak veľa... Keď som pomaly začal chápať, že niečo sa predsa len robí tak som si ako prvé povedal: "To budú určite iba nejaké ľahké turistické chodníčky ale šak nie je to ďaleko, pozrieť sa pôjdem...!" Aby nebolo tých priznaní dosť. V úvode som si samozrejme splietol Lechnicu s neďalekou a mne pomerne dobre známou Lesnicou. Chvíľu trvalo kým som aj toto dosta...   Celý článok
 Jeseň 2017 Poprad - Stará Lubovňa, Hniezdne - Kamienka - Stráňanské sedlo (parkovisko) Pri hľadaní niečoho nového v oblasti jednodňoviek z Popradu sme sa dostali až do Pienin, oblasti medzi Starou Ľubovňou a Červeným Kláštorom. Auto sme zaparkovali hneď pri ceste v Stráňanskom sedle (730). Odtiaľ už peši vyrážame na túru. Najprv po lúkach neskôr zmiešaným lesom na hrebeň tvoriaci štátnu hranicu s Poľskom. Po hrebeni ideme smer Pieniny, prichádzame pod Vysokú Skalku (1050). Nejako sme stratili značku a až keď vylezieme na vrchol a musíme podliezť z...   Celý článok
Zima rýchle skončila a my využívame opäť novú diaľnicu a z Popradu sme za 30 minút v sedle Branisko. Tu si odfotíme parádnu novú mapu podľa ktorej sa chystáme na okruh cez najvyšší vrchol pohoria Branisko - Smrekovicu. Hneď ale omylom zle odbočujeme a vydávame sa po chodníčku priamo hrebeňom hore na sever. Až si omyl všimneme už sa nám nechce vracať, pokračujeme hrebeňom, neskôr luxusnou zvážnicou až do sedla Prašivá kde sa na značku opäť napojíme. V sedle naštudujeme informačnú tabuľu s množstvom zaujímavostí. Chodníky v okolí preznačila turi...   Celý článok
 O Roháčke (1028m) som sa dozvedel náhodou nie veľmi dávno od bežca Jula Kalavského. Organizuje tu beh do vrchu a mne sa do podvedomia zapísalo, že beh do vrchu potrebuje predsa nejaké parametre a tak by bolo dobré sa pozrieť kde to vlastne je... Na jar pri výletoch na Branisko ktoré nám diaľnica z Popradu parádne priblížila som zablúdil prvý raz prstom na mape až do Margecian a na Roháčku. O nejaký ten čas sme už parkovali naše auto v Margecanoch neďaleko železničných koľají z druhej strany železničnej stanice. V ten deň nás Tatry odohnali rannou búrko...   Celý článok
Zrodila sa nová stovka na východe Slovenska: okolo Starej Ľubovne, v Pieninách a Spišskej Magure najmä. Takže zas nie tak ďaleko na východe, aby „liezla do kapusty“ Belovi S. a jeho V100. Aj tak si ich organizátori navzájom robia naschvály (sú o tom dôkazy, o tom potom). Zhodou okolností som sa o nej dozvedel práve cestou na V100 2017, pri náhodnom stretnutí vo vlaku s jej hlavnými páchateľmi Julkou a Jurom: „Počuj, neprišiel by si nám o rok nafotiť stovku? Novú sme vymysleli (103 km / +4145 m), ale je ešte tajná, nikomu nehovor!“ „Jasné, ako hrob, hov...   Celý článok
 Poprad - Branisko - Sľubica Odkedy je v prevádzke nová diaľnica z Popradu smerom do Prešova otvorili sa nám nové turistické možnosti. Za veľmi slušných a prijateľných 30 minút sme z Popradu v sedle Branisko. Parkovanie cez týždeň úplne bez problémov. Sedlo pretína rovnomenné pohoria napoly. Najprv sa povenujeme južnej časti. Dnes na nás čaká hrebeňovka zo sedla až na vrchol Sľubica, ktorý je známy ako štartovacie miesto paraglajdistov. Celá trasa vedie po zelenej značke. Návrat rovnakou trasou. Prvou dominantou ktorú na trase stretávame je okrúhla ve...   Celý článok
Dve z ikonických tatranských dolín, podávajúce si ruky cez chrbát pohoria na Poľskom hrebeni, pod najsamvyšším bodom Karpát... Dve rezervácie, oplatí sa rezervovať si na ne celý deň, aj keď časy na smerovníkoch presviedčajú, že dlhšie ako šichta vo fabrike to trvať nebude. Jeden tip na nádhernú prechádzku, keď sa treba dostať z juhu Tatier na sever. Alebo keď sa len chce...     Jedna z juhu kratšia, priamejšia, bez postranných úmyslov visutými výbežkami bočných dolín, schodovitá, s profilom písmena U, ktorý tu zanechal posledný ľadosplaz...   Celý článok
Vnenkyho a spol. má niekto hore rád! Lebo počasie, jedna z kľúčových vecí na ultra a v Tatrách zvlášť, vyšlo na štvrtom ročníku tatranského žúru zasa parádne, a dokonca „na chlp“. Krásne ráno, obloha ažúro. Cez deň predfrontový južný vetrík, osviežoval zboku. Pred obedom sa začalo od západu zaťahovať, žeby zas príliš teplo nebolo. Posledných poháňal od Skalnatého plesa jemný dáždik a dole Monkovou dolinou lejak, aby ušetrili na sprche a zmyli blato. Predtým ešte štvrtková búrka dobre namydlila zbeh do Monkovej doliny, aby sa všetci ...   Celý článok
Orgovia slovenskí sú myslím najšťastnejší, keď vymyslia čo najväčšiu brutalitu. Asi preto bol Belo Špišák od 4. do 6. augusta samý úsmev – k ťažkej trati (130km/6000m) sa mu podarilo vybaviť aj (asi) najteplejšie dni tohto leta. Ale aj tak mu to nevyšlo dokonale, lebo z piatkových 34 – 39  ̊C sa v sobotu „ochladilo“ podľa predpovede na 30 – 35. Takže mi to nedá, zas musím začať mapkou s výstrahami, skopírovanou zo stránky SHMU:     A to sme ešte nevedeli, čo pek(el)né na trase pribudlo. Až po osobnom zoznámení s niektorými kopčekm...   Celý článok
Poslednú májovú sobotu sa zišli nosiči, aby si pomerali sily s metrákom na hrbe a v boji s časom. Na pravidelnej linke Hrebienok – Zamka tiež nechýbali ani slečny, ktorým tento rok ubrali z nákladu päť kíl. Aj napriek absencii niekoľko zdravotne indisponovaných hlavohrudí nebol na štartovej lajne zaznamenaný úbytok plnokrvníkov. Cez 20 stovkárov a takmer rovnaký počet báb štartovalo postupne v trojminútových intervaloch. Každému sa však hlavou hmýrili spomienky aj na nášho brata v zbroji. Tento rok Maťo Hurajt nešťastne opustil svoj nosičský život...   Celý článok
 Neďaleko Spišskej Novej Vsi pri obci Matejovce nad Hornádom sa nachádza chránený prírodný výtvor Šikľavá skala. Prameň nad vápencovou skalou tu vytvára vodopád ktorý v zime vytvorí parádne prírodné divadlo. Dostupnosť a zaujímavosť tohto prírodného umeleckého diela púta stále väčšiu pozornosť ľudí. Vychutnajte si nádherné fotky od fotografa Rolanda Liptáka tentoraz aj na Vetromagu.   ...   Celý článok