Lačnovský kaňon a Branisko

09.11.2009
lacnovsky-kanon-a-branisko

Pohorie Braniska sa pre Popradčanov nachádza tak trochu v tieni okolitých atraktívnych cieľov. Keď však počasie zamieša karty tak ako tomu bolo túto studenú jeseň, prichádza správny čas aj na spoznávanie podobných zákutí.

Hrebeň Braniska je cestným priesmykom rozdelený na dve časti. Obe sú pomenované podľa najvyšších vrcholov. Južná sa volá Sľubica a severná zase Smrekovica podľa rovnomenného najvyššieho vrcholu (1199m.)

Na východnom úpätí Smrekovice sa medzi obcami Lipovce a Lačnov nachádza kaňon Lačnovského potoka. Na jeho území je prírodná rezervácia Kamenná baba, ktorá ukrýva hneď niekoľko zaujímavých klenotov. Skalné veže a útvary sa nachádzajú po oboch stranách kaňonu. Najzaujímavejšie sú skalná ihla nazývaná Mojžišov stĺp a na druhej strane skalná veža s veľkým oknom Vrátnica.

A ešte raz Mojžišovka

Zaujímavosťou tejto lokality určite bude aj prameň známej Salvatorky. V areáli je samozrejme možnosť voľného odberu. Kôli ochutnávke vajcovej minerálky sme sa tu zastavili a mňa hneď upútali viac ako samotný prameň smädní ľudkovia, ktorí do osobného auta vtrepali niekoľko bedničiek plných plastových fliaš.

Na pomerne malom mieste sa tu nachádza množstvo ďalších zaujímavostí: za zmienku stojí sprístupnená jaskyňa Zlá diera či dedinka Lačnov s pamiatkovou rezerváciou. Mňa však zaujali hneď dva nové chodníky, ktoré sme na Harmataneckej mape č. 115 (2.vydanie) nenašli.

Vrátnica aj s vrátničkou

V čase, keď o kúsok ďalej na západ sa chodníky ešte stále zatvárajú, tu sme natrafili na nový značkovaný chodník Kopytovskou dolinou (žltá) a novú modrú značku cez Veľkú skalu do Vyšného Slavkova. Natrafili sme tu na strmé úseky zaistené novými reťazami, v Kopytovskej doline zase nové informačné tabuľe.

Takéto aktivity si určite zaslúžia sympatie a sú vo veľkom kontraste so zaváľanými a zarastenými chodníkmi akých je na Slovensku dosť. Za zmienku určite stojí napríklad hrebeňovka z Kráľovej Holi na Čertovicu, kde sme sa v lete len ťažko predierali cez zaváľané a zarastené úseky...

M.B.

Fotky Lačnovský kaňon a Branisko

RE: Lačnovský kaňon a Branisko
pasta 09.11.2009
tak si mi narobil chute, teraz po dažďoch bude kaňon zavodnený,ak nepôjdem ďalej na západ, režem po necelom roku do krajiny, kde ozaj pes skapal. ...chvalabohu...

ripo 10.11.2009
V najnovsom, teda 3. vydani mapy (2005) uz ten zlty chodnik je, ale modry este nie.