Vysoká Skalka (1050) a okruh cez Poľsko

24.06.2018
vysoka-skalka-1050-a-okruh-cez-polsko-

Jeseň 2017

Poprad - Stará Lubovňa, Hniezdne - Kamienka - Stráňanské sedlo (parkovisko)

Pri hľadaní niečoho nového v oblasti jednodňoviek z Popradu sme sa dostali až do Pienin, oblasti medzi Starou Ľubovňou a Červeným Kláštorom.

Auto sme zaparkovali hneď pri ceste v Stráňanskom sedle (730). Odtiaľ už peši vyrážame na túru. Najprv po lúkach neskôr zmiešaným lesom na hrebeň tvoriaci štátnu hranicu s Poľskom. Po hrebeni ideme smer Pieniny, prichádzame pod Vysokú Skalku (1050). Nejako sme stratili značku a až keď vylezieme na vrchol a musíme podliezť zábradlie tak sme pochopili, že tadiaľto sa sem nezvykne chodiť. Na vrchole tohto parádneho vyhliadkového bodu nezvykle rušno. Z poľskej strany to tu žije úplne ináč ako na tej našej. Dozvedáme sa dokonca, že tento vrchol patrí do koruny Poľska.

Schádzame dole na druhú stranu tentoraz už po značke a zostupujeme smerom na poľskú stranu.

na_Vysokej_Skalke_1050m.

Do obce Jaworki schádzame popri potoku údolím s prírodnou rezerváciou Wawoz Homole. Ľudí je tu plno a s údivom pozorujeme ruch na poľskej strane. V závere doliny ideme chodníčkom v kaňone potoka, ten nás vypľuje priamo do osady Jaworki. Tam odbočíme doprava, turistickou osadou ideme až na začiatok mierneho stúpania ďalšou prírodnou rezerváciou Biela Voda.

rezervácia_Biala_woda_za_Jaworkami

Pomedzi skalné kopčeky stúpame až opäť na hrebeň ktorým vedie hranica. Vychutnávajúc si výhľady aké vie ponúknuť len jeseň uzatvárame okruh a zostupujeme z hrebeňa dole k autu rovnakou trasou ako sme ráno vystúpali.

jesenné_farby_nad_Jaworkami

Celý okruh nám trval cca 7 hodín, nastúpali sme asi 900 v.m. Viac už sa dozviete z galérie...