Vyšné Ružbachy – možnosti v okolí

15.06.2021
vysne-ruzbachy-–-moznosti-v-okoli

Na „výjazdovej redakčnej porade“ sme sa v polovici júna ocitli aj pri známom Kráteri vo Vyšných Ružbachoch, kde je síce kúpanie zakázané, ale oproti nedávnej minulosti zároveň možné na vlastnú zodpovednosť (ako hlási veľká tabuľa) – také slovenské :-) Ale najmä sme sem prišli jemne sa poprechodiť po okolí. Turistické smerovníky pod kúpaliskom sú poriadne naježené šípkami, na parkovisku pod kúpeľmi je mapa poriadne farebne dočiaraná turistickými, náučnými aj cyklistickými trasami, len si vybrať...

Trochu sme špekulovali, ako to zladiť s inými povinnosťami, tak nakoniec sme dali dva kratučké „výpady“ do okolia. Najprv peší okruh po náučnom chodníku k jaskyni pod kopcom Čuba (tak na dve hoďky), potom podobne krátko na bajkoch za výhľadmi na Veterný vrch. Základný tábor sme rozbalili na terase reštiky pri tom kráteri – čašník už trochu divne pozeral, keď sme si tam objednávali tretí raz :-) Kofola v pohode a ako „zo siedmeho schodu“, ale káva strašne predražená, keby niečo. Takéto mapky sú tam po smerovníkoch rozvešané (https://www.obecvysneruzbachy.sk/turista/turistika/):

Tak najskôr pešo, dopoludnia, kým nebolo píliš teplo. Kombinácia žltej, náučného chodníka a zelenej po krásnych podolínskych lúkach, pod kopcom Čuba nové traverzové chodníčky vykopané popod skalné bralká, popri starej šachte až k jaskyni a nazad zas po lúkach. Trafí každý, značenie je parádne, ešte svieti novotou (sprístupňovanie jaskyne začalo v r. 2017). Okruh sa dá rôzne nakombinovať, podľa času a chuti – prístup k jaskyni je súčasťou nového náučného chodníka Sovia poľana (https://www.lmp.sk/l/rekreacny-chodnik-sovia-polana/). Tip: pod jaskyňou je na chodníku šípka smerom k „Ferovej búde“ a z najbližšieho rúbaniska je pekný výhľad dole na lúky aj Levočské vrchy v pozadí:

Po návrate do „základného tábora“ sme dali ďalšiu kofču, vzali bajky a na programe bol Veterný vrch. Lepšie (menší sklon) by bolo ísť hore po cyklotrase č. 2801, na začiatku v protismere nášho návratu od jaskyne. Ale nebolo času, tak sme si dali skoro direttissimu – po modrej dolinou Zálažného potoka (ešte pohoda), potom strašne strmými a na niektorých miestach strašne rozerodovanými serpentínami zvážnic. Takže to nebola dobrá voľba – len pre masochistov a mtb-chrtov :-) Ale výhľady ozaj pekné a kvôli chýbajúcim dospelým stromom kruhové: Pieniny, Levočské vrchy, samozrejme Tatry. Dole potom po červenej hrebeňovej značke, priamo do kúpeľov – dlhý a plynulý, nie moc technický zjazd, okorenený niekoľkými krátkymi stupáčikmi. Bol by pekný, keby cesta tiež nebola na viacerých miestach ťažbou dreva rozmlátená. Chodník v spodnej časti je na tom najhoršie.

Takže takto nejako, v skratke. Oveľa viac sa toho dá v okolí Vyšných Ružbách pochodiť a pojazdiť, treba prísť. Viac povedia fotky, aj keď fotené narýchlo a navyše biednym mobilom :-) A ešte jeden tip na záver: ak chcete ušetriť na parkovnom a po návrate nechcete mať v aute saunu, parkujte na veľkom parkovisku pod kúpeľmi, pod stromami, nie pri Kráteri.